3. Neem uw bestaande klantenportefeuille grondig onder de loep en identificeer zowel financiële risico’s als commerciële opportuniteiten.

Een evenwichtige klantenportefeuille is een belangrijke basis voor elke onderneming, zowel naar aantal klanten, gerealiseerde omzet als marktpenetratie. Het zijn dan ook cruciale indicatoren waarmee u bij uw commerciële strategie rekening houdt. Zelfs wanneer alle segmenten in uw klantenpiramide er qua cijfers goed uitzien, kan een sluimerend gevaar bepaalde lagen en zelfs de fundering danig hypothekeren.

Zo gaat de financiële gezondheid van sommige klanten er eventueel op achteruit, vooral in deze onzekere tijden. Als dat één klant is, maakt u zich misschien geen zorgen, tenzij die in de top van uw piramide zit. Zodra er meerdere problemen opduiken, wordt het al snel een ander paar mouwen, zeker wanneer u er een patroon in ontdekt op basis van hun profiel (activiteit, regio, leeftijd, grootte,…).

Contacteer ons via info@tbi om een bestand van uw bestaande klanten te verrijken met kerncijfers rond hun liquiditeit, solvabiliteit en de gloednieuwe corona-indicator die aangeeft hoe weerbaar ze in deze specifieke context zijn, inclusief een aangepast kredietadvies.

Gebruik de webtool GeoTop om uw klanten letterlijk en figuurlijk in kaart te brengen naar aantal, aandeel in uw verkoop en penetratie per marktsegment. U ziet via een algemene gezondheidsindicator welk stuk van uw huidige portefeuille gevaar loopt. Bovendien identificeert u prospecten die hetzelfde dna hebben als uw sterkste klanten.

Contacteer ons nu via info@tbi.be om uw klanten- en leveranciersbestand te verrijken met onze weerbaarheidsscore.

U levert een Excel- of CSVbestand met ondernemingsnummers en wij vullen het voor u aan. Op die manier krijgt u een beeld van de mate waarin bedrijven ondersteuning nodig hebben om deze periode door te komen.

Volgende tips